Гурт ONUKA присвятив Чорнобилю вже другу пісню – трек «Arka» увійшов до нового альбому «Mozaїka». Лідерка команди Ната Жижченко не раз відвідувала зону відчуження та навіть провела тиждень на самій станції. Напередодні річниці Чорнобильської аварії Ната розповіла Екодії про те, як катастрофа вплинула на її життя i творчість гурту, а також про велич арки, життя мешканців зони відчуження, а також про те, як ця тема стала однією з головних в її житті.
– Коли ти вперше почула слово «Чорнобиль»?
– Вперше – ще в дитинстві. Мій батько – ліквідатор, він працював на станції у 86-88-роках. Вони від’єднували комутації третього і четвертого енергоблоків. Я завжди уточнюю, що він працював саме на станції. Тому що просто ліквідатор – це і прибиральник, і солдат, і той, хто підписував папери. А ліквідатор, який працював на станції після аварії, – це науковець, фізик. Це абсолютно іншого рангу ліквідаторство.
Я з дитинства чула слово «Чорнобиль», тому що батько постійно був на вахтах. Настільки, що я навіть почала його забувати. Коли він повертався, то я іноді запитувала: «Що це за дядя?» Тато дуже переживав, тому що він мене любив, я була довгоочікувана дитина, єдина дівчинка у великій династії. Звісно, потім все було нормально, але Чорнобиль я все ж пам’ятаю з дитинства.
– В університеті ти захищала магістерську роботу про вплив аварії на ЧАЕС на культурний регіон Полісся. Довго обирала тему?
– В мене було єдине, про що я могла нескінченно писати і розмовляти – це Чорнобильська катастрофа. Але, звісно, тема мала бути пов’язана з фахом, тож зміст моєї роботи був у тому, щоб проаналізувати, наскільки на Поліссі зберіглась архаїчна культура.
Ми їздили з подругами цими регіонами, записали навіть кілька пісень саме з Полісся. Тож ця робота мала ще й практичне значення. Мені потім казали: «Пиши кандидатську, в тебе вже половина роботи готова». Яка кандидатська? Ви що, смієтеся? Але це було цікаво.
Чорнобиль проростає з мене, як ті берізки на дев’ятому поверсі будинків в зоні відчуження. Є думка, що Чорнобиль так чіпляє, що потім ніколи не відпустить. Це абсолютна правда.
– Позаминулої осені сталася визначна подія – встановлення арки над зруйнованим реактором. Це важливий крок, але потрібно ще й розібратися, що там всередині саркофага – навіть не всі атомники розуміють, що там відбувається. Плюс треба знайти сховище для відходів. Зараз є тимчасове, але ж треба вічне…
– Арка – дійсно шедевральна споруда. Мені взагалі здається, що це жива істота. ЇЇ зводили французи, голландці – як правило, ЗМІ акцентують увагу тільки на цьому, але ж не треба забувати й про наших робітників. До речі, саме українці будуть обслуговувати й розбирати саркофаг. Але їх чомусь не враховують, і мене це обурює найбільше. Це бійці тилу, які продовжують надзвичайно складну роботу. У когось все закінчилося у 88-му році, за ліквідації, але ж насправді роботи продовжуються і донині. Експлуатація цієї станції зараз – це такий же подвиг, як і ліквідація.
Коли на найвищих рівнях йде мова про те, що АЕС виводиться з експлуатації довічно, то для мене вперше слово «вічність» має таку документальну закарбованість. Я не можу цього усвідомити. Здається, в цьому вся трагедія і вся велич Чорнобиля. Вічність, матеріалізована на папері – це феноменально. І водночас жахливо.

© ГО “Екодія”
– Чому ти вирішила актуалізувати тему Чорнобиля в проекті ONUKA? Коли ти його створювала, то вже знала, що рано чи пізно піднімеш тему катастрофи?
– Я ніколи не думала настільки наперед. Коли ONUKA починалася, то взагалі не могла уявити, що все розвинеться до таких масштабів. Амбіції були, мабуть, разів у сто меншими.
Але пісню Чорнобильській катастрофі я хотіла присвятити ще наприкінці 2015-го року. Так вийшло, що реліз відбувся у 2016-му – це якраз було тридцятиріччя. Для мене «Vidlik» означав дуже багато: і відлік нової музики, і відлік нової країни, і відлік до та після ЧАЕС. Журналісти потім перекрутили, що «Vidlik» це на 100% про Чорнобиль, хоча йому насправді присвячена інша пісня – «1986». В ній є фраза: «Life is too short, and death is so sure, and nothing for tomorrow has left» – життя коротке, а смерть настільки очевидна чи остаточна, і нічого на завтра не залишається. Але є акцент на те, що «We fly like a feather, so immune and free». Малося на увазі, що ми літаємо, як пір’ячко в повітрі – такі ж незахищені та вільні. Як те пір’ячко у «Форресті Ґампі». Чомусь в мене таке світле відчуття було.
А «Vidlik» – це все ж не пряма присвята, а посилання. Перші фрази: «Я, дихати, хотіти. Я, припиняти, розмова». Якби станція розмовляла, то вона говорила б саме цей текст в той день. І на тому, я так колись казала, ніби закрився цей гештальт у творчості ONUKA.
Але так вийшло, що в альбомі «Mozaїka» є інструментальний трек «Arka». Він надзвичайно казково-фольклорно-магічний. Це ніби благоговіння перед аркою. Напевно, в музичному плані це вираження тих емоцій, які я відчуваю – адже арка на фотографіях абсолютно не така, як в реальності. Коли її бачиш вживу, то вона вражає величчю.
В ній я бачу вінець інженерної думки, я бачу красу. Це новий пам’ятник історії України та споруда вселенського масштабу, яка точно переживе всіх, хто її зводив. Вона на таке й розрахована. І це просто безумство якесь.
А коли розумієш, що вона отак от підіймалася, потім наїхала, і буде захищати сто років… Звісно, перше питання: «А що після того, як мине сто років?» Мені співробітник станції сказав: «Правильне питання. На жаль, воно тільки тебе зараз хвилює». Але я думаю, що за сто років все зміниться.
– Щодо «Arka» – ти казала, що це «посвящение незаслуженно обделенному вниманием эпохальному событию, детский восторг перед монументальным сооружением, призванным уберечь человечество от новой угрозы». Якої нової загрози?
– Такої ж самої. Будь-якої техногенної катастрофи. Ми ж бачимо, що стаємо на ті ж граблі, це ж не перша і не остання аварія. Я, наприклад, не уявляю, як могли дати дозвіл на будівництво станції в Щолкіному. Зараз вона входить до «Книги рекордів Гіннеса» як найдорожча недороблена АЕС у світі. Вона коштувала 500 млн рублів. Їй залишалося менше року до введення в експлуатацію, і лише через Чорнобиль будівництво зупинили.

– Ти регулярно їздиш у зону відчуження. Які враження від поїздок?
– У травні минулого року була моя перша ночівля саме в Чорнобилі. Це було абсолютно не так, як я собі уявляла. Я чомусь думала, що в Чорнобилі люди такі ж одухотворені, як і на станції. Але ті, хто є охоронцями зони, на КПП стоять, працюють там в якихось магазинах – це абсолютно іншого польоту персонажі.
Мені було реально страшно пізно виходити на вулицю. Я навіть не пішла гуляти і просто залишалася в номері. Я уявляла, скільки людей взагалі змінилося в цій ванній, в цьому ліжку… і це взагалі мене розірвало. А ще мене вразило те, які там комахи. Це було просто як у фільмі жахів. Мене покусали крізь розрізи в джинсах, і ці рани два чи три місяці не заживали.
Ми були в Чорнобилі саме у той період, коли там виділився стронцій. Він проникає до кісток через тріщини в щілинах суглобів. Тому персонал навесні, влітку і восени має ходити з довгими рукавами. І всі це виконують. Зараз там жорсткий контроль.
– Під час однієї з поїздок ти провела на АЕС тиждень.
– Я дуже хотіла попрацювати на станції хоча б два-три місяці. Але, по-перше, там конкурс на роботу, а в мене ж немає фахової освіти. Я навіть хотіла прибиральницею, будь-ким, просто щоб стати частиною АЕС. Але із моїми знаннями там неможливо просто так прийти і влаштуватися. Необхідно пройти навчання, скласти іспити. Єдине, що вони могли запропонувати – це отака тижнева практика-робота з повним допуском у різні дні в різні зони. З усією атрибутикою, з поїздками на електричці, з формою, з особистими дозиметрами. І це було розвінчанням моєї романтизації того, як там працювати. Для мене це було щастям. А для більшості людей це взагалі ніщо. Просто робота.
– Ти говорила, що коли повернулась, щось кардинально змінилося. Що?
– Була переоцінка цінностей в усіх моментах: романтизації трагедії, рівень складності об’єкту, і там ще стільки роботи. І про вічність. Змінилося і ставлення до людей, які цим хворіють, маю на увазі, морально. Дізналась багато і трагічної статистики, наприклад, про жіночі захворювання, які там розповсюджені.
– На твою думку, чи сьогодні молодь достатньо знає про Чорнобиль?
– Більшість людей навіть не знає, що арку звели. Слово «Чорнобиль» чули – і все. На жаль, воно зараз набуло якогось саркастичного характеру. В цьому, я думаю, винна наша держава, тому що стільки спекулювали на цьому та стільки вкрали. Це дуже сумно. І, звісно, якісь побутові жарти… Напевне, в кожній такій темі є свої недоліки. Але я знаю, що з моєї аудиторії багато хто почав цікавитися. В принципі місія така і була – «Осведомлён, значит – вооружён».
– Уяви, що хтось із твоєї аудиторії підходить до тебе і запитує: «Онуко, в чому основні уроки Чорнобиля?» – що ти відповіси? Що ми вивчили або мали б вивчити?
– Я думаю, що перше – це професійність. Я читала розсекречені матеріали про те, як вводився в експлуатацію четвертий енергоблок. Було багато технічних розбіжностей, що на такому об’єкті здається взагалі неможливим. Але все ж таки це такі теми, які, мені здається, я не маю права порушувати. Я там не була, я не фізик, не науковець. Я з іншого боку дивлюся на цю проблему.
Друге – це не замовчування інформації, а сприяння обізнаності людей у техбезпеці.
Третє, мені здається, що і в школі, і в інституті має бути нормальний предмет, з якого треба складати іспити, про те, як поводитися в екстремальних ситуаціях.

© ГО “Екодія”
– В Україні працює ще близько 15 реакторів, планують добудувати третій і четвертий блок на Хмельницькій АЕС. При цьому світ дещо відходить від атомної енергетики. Чи є в тебе позиція щодо України з цього приводу? Чи варто, на твою думку, відмовлятися від АЕС?
– Я думаю, що це настільки складне питання, що в Україні зараз настільки нестабільне життя в цілому, і якщо ще від’єднатися від АЕС… По-перше, уявіть, скільки це людей, енергії. Ми не на тому етапі, щоб зараз це зробити. Звичайно, мені б хотілося, щоб ми відмовилися, щоб у нас були природні джерела енергії – сонце, вітер. Тим паче, що в нас є неабиякий потенціал. Але це як піраміда Маслоу: поки що ми на низькому рівні. Нам би зараз хоч якийсь баланс знайти.
– Є сценарій того, як до 2050 року перейти на відновлювані джерела енергії на 91%.
– Гадаю, з точки зору людства і планети, звісно, це правильно. З точки зору України – як держави, людей, які зайняті в цій промисловості, та й взагалі енергетики поки що це взагалі неможливо.
– Термін дії арки – сто років. З точки зору екологічної ситуації про яке майбутнє ти мрієш для України?
– Я думаю, що не може бути екологічного майбутнього України у відриві від світового. Ми живемо на одній планеті. Є цікава думка, що з нами не зв’язуються інопланетяни доти, доки у Землі є поділ на країни. Це розповсюджена ідея фантастів: поки є ворожнеча між народами, не може бути й мови про зв’язок з іншою планетою. Це можна перекласти іншими словами: все одно планета в нас одна – і екологія також. Не може бути такого, що ваша трагедія – ваша екологічна катастрофа. Трагедія наша, але катастрофа вселенська. Зараз в країнах, які живуть більш-менш стабільно, є тенденція більш правильно ставитися до планети. Я сподіваюся, що так триватиме й далі.
– Якби не було катастрофи на Чорнобилі, як змінилося б твоє життя?
– Мені здається, що Чорнобиль – це одна з найбільш вагомих причин такого швидкого розпаду Радянського Союзу. Можливо, якби ми досі жили в СРСР, все було б інакше. Але я не думаю, що саме моє життя сильно змінилося через цю катастрофу. Однак багато інших сімей були б більш щасливими, якби її не було. І таких сімей – мільйони.

Підтримати кампанію про відновлювані джерела енергії можна тут.