Нещодавно в Києві пройшла конференція Copyrafting для всіх, хто пише. Найгарячіші відгуки отримав виступ головного редактора WAS Івана Сіяка про те, чому погано бути копірайтером, а також як стати райтером і трохи заспокоїтися. Platfor.ma записала найцікавіше.
1997 року я вперше влаштувався на роботу, пов’язану з текстами, і десять років працював на телебаченні, тому багато знаю про погані тексти. Потім була реклама, й ось що мене схвилювало: в українських креативних агентствах працюють дуже молоді люди. Якщо ви дорослий, зрілий копірайтер, з часом вам доведеться шукати іншу роботу.
Звісно, є в рекламі круті люди 35-40+: креативний директор BBDO Ден Келеберденко, Андрій Федорів, Євген Камінський із Think McCann. Але вони піднялися з дизайнерів і акаунт-менеджерів. Копірайтерів, які б виросли, посивіли і лишилися в українському рекламному бізнесі, дуже мало.
Я пропоную кожному копірайтеру замислитися про майбутнє. Головною компетенцією в агентствах вважають креативність. Але вам треба прокачувати вміння писати довгі тексти на різні теми. Ви маєте забезпечити собі життя після реклами.

У чому проблема?
Перше. У рекламі не вчать писати і часто беруть на роботу людей, які до цього ніде не вчилися писати.
Друге. У рекламі пишуть мало. Слоган, скрипт, концепція – цього замало, щоб «виписатися», відпрацювати навичку.
Третє. Копірайтери пишуть для замовника, а не для аудиторії.
Четверте. Копірайтери пишуть емоційно і тільки хороше. Немає роботи з фактами, вміння оцінити контекст, зробити фактчекінг.
П’яте. Пишуть без редактора. Це насамперед людина, яка допомагає визначити, що добре, а що погане в тексті.
Ставайте райтерами
Хто такий райтер? Це копірайтер, який вміє писати. Що пише райтер? Статті, контентний SMM, прес-релізи, слогани, сценарії, книги, промови, будь-які тексти за гроші. Важливо вміти писати різне. Тоді у вас розширюється коло замовників, ви заробляєте більше грошей і не так боїтеся вилетіти з рекламного агентства через сивину в бороді. Якщо ви заробляєте креативом, вам дуже складно конкурувати з агентствами. А якщо ви добре пишете, то можете продавати свої послуги самостійно.
Кому можуть стати в пригоді ваші послуги, якщо ви добре пишете? Це маркетинг, дрібний бізнес без маркетингу, медіа, піар, політика або прес-служба державного органу (останній прихисток).
Про роль тексту
Багато говорять про те, що значення тексту в сучасному світі падає. Міленіали-візуали, Інстаграм, картинки важливіші… Але так само говорять про залежність від мобільних телефонів і соцмереж, що є насамперед залежністю від читання.
Що люди роблять в метро, коли сидять із мобільними телефонами? Це інший формат читання, це інші тексти, але це все одно тексти, навіть в іграх.
Текст – найкращий і найкомпактніший засіб передачі думки, вигаданий людством. Якщо текст не важливий, чому твіти президента США змінюють світову політику? Якщо текст не важливий, чому медіа трахають президента США за помилки в твітах?

Про гроші
Не беріться за завдання, які коштують менше $100. Не беріться за дрібні завдання, бо ви витратите багато часу на акаунтинг, спілкування з замовниками і не зможете цей час окупити. У вас немає свого менеджера, тому дешеві завдання для вас не мають сенсу.
Основний приплив грошей райтеру в 2019 році дає контентне ведення сторінок. Це не зовсім SMM, як його прийнято розуміти: ви не має займатися розкручуванням сторінок – ви пишете той контент, який їх наповнює.
Зараз з’явився напрям гострайтингу: топ-менеджери, політики, зірки хочуть, щоб за них вели їхні особисті акаунти. Вважається, що той, хто добре пише, добре думає. Люди хочуть, аби їх вважали розумними, доможіть їм.
Про книжку «Пиши, сокращай»
Мені не подобається ані Ільяхов, ані його книжка, ані той стиль, який він проповідує, але якщо у вас є можливість, прочитайте. Це хороша база. Він недарма називає свій стиль інформстилем: це стиль для оголошень у метро, для корпоративних розсилок. Він окей, якщо ви зовсім не вмієте писати, але писати так усе життя з різних приводів дуже сумно. Це короткі речення, які особисто мені незручно читати, тому що я весь час спотикаюся через крапку. При цьому Ільяхов – це Артемій Лебедєв у нашій справі. Лебедєв розкрутив веб-дизайн як модний і непростий фах. Ільяхов те саме робить із роботою райтера.

Як навчитися писати
1. Сядьте, пишіть, страждайте. Багато пишіть, страждайте через помилки, отримуйте критичні зауваження, знову страждайте і знову пишіть. Немає іншого способу.
2. Читайте хорошу літературу. Звороти, шаблони, стандартні ходи запам’ятовуються, десь відкладаються, і з часом ви їх застосовуєте. Неможливо навчитися добре писати, якщо ви не читаєте хороші тексти. Вам потрібно на щось спертися.
3. ЖЖ (умовна назва). Навіть якщо ви ведете щоденник і описуєте події свого життя, це вже окей. У мене десять років був ЖЖ, і він мені дуже допоміг: це була хороша практика писання, і люди, які бачили, що я пишу, згодом пропонували мені роботу. Якщо ви кожен день будете писати в Фейсбук, це допоможе.
4. Тематичний блог. Дуже цінуються райтери, у яких є своя вузька тема, яку вони добре вивчили. Пишете ви про футбол або макраме, або джинси – навіть якщо зараз ринку для таких текстів немає, він може з’явитися. Заглиблення в якусь тему розвиває не тільки літературні навички, а й журналістські – спробуйте розібратися в якомусь питанні.
5. Срачі в коментарях. Це вчить формулювати свою точку зору. Якщо ви постійно сперечаєтеся в коментарях, ви вчитеся підбирати правильні аргументи.
6. Фріланс для медіа. У медіа платять небагато, але вам потрібне портфоліо з лонгрідами. Ви можете отримати корисні поради від редактора. Якщо у нього немає часу вам відповісти, ви побачите, як він виправив текст, і зрозумієте, що саме його не влаштовувало.
7. Графоманія. Немає іншого способу навчитися писати, крім як писати багато. Навіть якщо ви пишете фанфіки, в яких Гаррі Поттер трахається з Годзіллою, краще писати таке, ніж не писати взагалі.

Вирішує талант або практика? Та який талант – це ремесло, як шити чоботи, робити татуювання. Ви просто багато практикуєтеся і стаєте кращими. Найважливіше – просто почати: в текстах багато що вирішує перше речення. Як тільки ви з ним впоралися, далі набагато легше.