fbpx

Нова електронна школа: як українські ІТ-шники готують революцію в системі освіти

АвторОлександр Пація
1 Серпня 2018

Високі технології поширюються в усі сфери нашого життя. Українські IT-фахівці не сидять без діла і запускають щупальці прогресу в одну з найболючіших тем – освіту. Йдеться про Evolution. Як запевняють розробники, цей стартап може здійснити революцію. Крім уже застосованих практик – перенесення навчального процесу в онлайн, електронної системи оцінювання, автоматизації роботи шкіл – є і нові ідеї: психологічний профіль учня, стимуляція персонального підходу до кожного, впровадження медіа-контенту, інтерактивна система навчання. Platfor.ma поговорила з керівником стартапу Євгеном Боровиком про те, як група молодих IT-шників збирається змінити систему освіти, в чому принципова відмінність від аналогічних проектів і як заробити на цьому гроші.

© Анастасія Алєксєєнко

– Що взагалі таке Evolution?

– Проблема української освіти в тому, що нинішня система оцінювання позбавлена ​​будь-якої свободи через навантаження рутиною. Учитель бачить перед собою лише порожні клітинки журналу, які йому потрібно заповнити двадцятьма або тридцятьма оцінками. Це монотонна робота, в якій він фізично не має змоги аналізувати особистість оцінюваного.

Evolution – це особистісно-орієнтована система управління навчанням на основі візуалізації особистості й біографії учня. Вона поєднує різні рівні традиційної і додаткової освіти в єдину платформу. Evolution автоматизує і спрощує рутинну роботу для вчителя, додає інструменти на кшталт: фідбек від учнів з минулого уроку, виявлення зацікавленості в предметі, різноманітні опитування, електронні інтерактивні завдання з подальшим отриманням розширеної аналітики, тощо.

Тобто ми створюємо систему, в якій вчителі зможуть безперешкодно вести освітній процес, базуючись на рисах характеру, навичках, прагненнях та інших особливостях кожного окремого учня. А вже на їх основі можна буде коригувати систему оцінювання, формуючи індивідуальний підхід до дитини.

В Електронному класі вчитель бачить профілі учнів, де міститься вся необхідна інформація. Завдяки цьому з профілю учня він має можливість дізнатись його характеристику, особливості характеру, інтереси та багато іншого, на основі яких може приймати рішення по кожному конкретному випадку.

Ми не плануємо змушувати педагогів формувати індивідуальний підхід до кожного зі своїх учнів, ми просто пропонуємо їм інструмент, який сприяє формуванню такого підходу.

– А як формуватиметься цей психологічний профіль учня?

– У кілька етапів. Перший крок – елементарний, що складається з питань, на які учень може відповісти особисто. Це його коло інтересів, наприклад: футбол, теніс, читання, математика та інше. Учень зазначає, що йому подобається, і таким чином завершується перший етап – візуалізація його особистих інтересів.

Другий етап більш глибокий – це визначення темпераменту, рис характеру, емоційно-вольової складової особистості учня. Все це є так званою психолого-педагогічною характеристикою. Для цього ми залучимо шкільних психологів, які матимуть можливість працювати над доповненням до профілю кожної дитини всередині нашої системи – фактично, їхня нинішня робота буде переведена в електронний формат.

Зараз ми ведемо переговори з трьома університетами – Шевченка, Драгоманова і Грінченка, – щоб залучити викладачів-психологів до розробки правильної архітектури профілю особистості. Наша мета – зробити грамотну систему з корисними для освітнього процесу даними про кожного конкретного учня. Тоді діяльність шкільного психолога матиме практичну цінність і до нього прийде відчуття важливості того, що він робить.

Зараз цього відчуття зовсім немає. Я пам’ятаю, як це працювало у мене в школі: на класній годині приходив психолог, давав якісь тестові завдання, всі їх виконували і через тиждень отримували результати. Що відбувалось з цими результатами далі – ніхто не знав. Скоріш за все, вони і далі просто валяються в школі, так і не дійшовши до інших викладачів. Ми хочемо це виправити.

Загалом наш формат значно оптимізує навчальний процес. Наведемо приклад – є, скажімо, учень-інтроверт, якому страшно виходити до дошки і відповідати на запитання вчителя, внаслідок чого він отримує незадовільні оцінки. Психолог виявив цю особливість і ввів її в систему – йому необов’язково ходити до кожного вчителя і розповідати, що потрібно міняти підхід до цієї дитини. Він просто додав цю інформацію, а система сама надсилає викладачеві потрібні меседжі.

– Крім формування індивідуального підходу, які ще конкурентні переваги вашої програми над аналогами, наприклад, Щоденник.юа?

– Наша система набагато ширша і набагато глибша, ніж інструмент менеджменту освітнього процесу в навчальному закладі. Ми не хочемо просто перенести документообіг в електронний формат. Evolution – це візуалізація особистості людини, яка супроводжуватиме її все життя: школа, університет, професійна діяльність і так далі.

Я можу дуже довго перераховувати весь функціонал: виставлення оцінок, можливість створення інтерактивних уроків, змішана освіта, тестування, аналітика, але якщо охарактеризувати все одним словом – зручність. Це буде найзручніша платформа для таких цілей в країні.

Ми пишемо на AngularJS, у нас дуже круті фахівці, ми працюємо за стандартами, що є вищими, ніж європейські. Це не черговий прохідний проект, який зробили абияк і швидше «впихнули» – ми професійно ставимось до своєї роботи. Це більш, ніж Кремнієва долина.

Також хочу відзначити: українські фахівці нічим не гірші, ніж американські, а багато в чому навіть і кращі. Проте вони часто виїжджають, і це велика проблема.

– Проте Evolution – це бізнес-проект. Тобто ваші послуги будуть платними? Які шляхи монетизації ви передбачаєте?

– Звичайно, це бізнес-проект, і ми дійсно думаємо про монетизацію, але всі базові послуги будуть безкоштовними. Функції виставлення оцінок, особисті профілі учнів, вчителів, класних керівників, адміністрації, батьків, психологів – все це буде доступно абсолютно безкоштовно.

Разом з тим, додаватимуться платні функції. По-перше, сховище, що є суто економічною необхідністю. Вчителю доведеться завантажувати тонни інформації – все це повинно міститися в сховищі. Воно також є безкоштовним, але за певну плату можна отримати розширену версію, яка дозволяє зберігати більшу кількість даних.

Друге – профіль батьків із розширеною аналітичною інформацією про їхню дитину. Базові дані про інтереси та основні характеристики учня будуть доступні безкоштовно, але суто юридично на проведення більш детальних досліджень нам потрібен дозвіл родичів.  Тут дуже важливо зберігати баланс: з одного боку, нам потрібно окупити проект, з іншого – не хочеться, щоб батьки постійно моніторили дитину. Тож, кому це потрібно, ті заплатять. Я думаю, це буде коштувати в середньому 30 грн на місяць.

Але важливо додати: поки що це попередня інформація. Скоро ми будемо проходити бета-тестування в багатьох школах, спираючись на яке вирішимо остаточно, як оптимізувати всю систему, і, зокрема, монетизацію.

– Як реагує держава на вашу ініціативу? Як відбувається комунікація з Міністерством освіти?

– Саме зараз ми проходимо акселерацію в Kyiv Smart City, в рамках якої вже потрапили в топ-3 стартапів Києва. Коли ми пройдемо останній етап, місто допоможе нам в роботі з даними і посприяє поширенню системи серед шкіл.

В цілому, поки що держава дуже добре ставиться до нашої ініціативи, Міністерство освіти йде назустріч. Але зараз рано говорити про це: потрібно запустити проект, пройти бета-тестування, впровадити в навчальний процес. Побачимо за результатом.

– Чому ви вирішили займатися саме темою освіти?

– Це особиста історія. Я погано вчився в школі, мене двічі виганяли з університету, і я дуже добре розумію проблему. У мене купа мінусів, але і купа плюсів, однак нинішня система освіти – що шкільна, що університетська – ніяк не змогла їх розкрити. Вона не дає реальних знань, набагато більше я отримав внаслідок самоосвіти. Я не хочу закінчити університет і викинути диплом. Це – проблема, і наш проект допоможе її виправити.

Ми створимо систему, яка об’єднує традиційну освіту і додаткову, змінює сам підхід до освітнього процесу. Це унікальний продукт, аналогів якому в повній мірі немає ніде в світі. Завдяки нашому інструменту ми маємо можливість побудувати безпрецедентну систему освіти.

– А на якій стадії зараз проект?

– Через два місяці ви вже зможете побачити Evolution в робочому форматі. У нас вже є домовленості з багатьма школами про запуск програми.

– Які у Вас стратегічні плани розвитку? Як буде виглядати проект через 5, 10, 15 років?

– Моя мета – це система, що дозволяє візуалізувати  особистість, яка постійно змінюється протягом повного життєвого циклу – від садочка до професійної діяльності. Для мене важливо, щоб людина, отримавши певні досягнення в школі, в університеті, на роботі – могла через 5, 10, 15 років повернутися, оглянути пройдений шлях і відстежити прогрес. Зараз вся ця інформація зберігається в журналах і щоденниках, але вона нікому не потрібна. Ми конвертуємо це в онлайн-формат і залишимо з людиною на все життя. Фактично це електронна біографія людини.

– А що ви взагалі думаєте про реформу «Нова українська школа» («НУШ»)?

– Ідея цікава, але, я думаю, без нашої системи чи схожих інноваційних систем вона не запрацює. Лілія Гриневич започатковує дуже хороший тренд, але, на даний момент, її підлеглі не готові якісно це реалізувати.

У «НУШ» часто йдеться про індивідуальний підхід. З одного боку, виділяються гроші на комп’ютери. А з іншого – що з цими комп’ютерами потім робити? Вони видаються вчителям, які не вміють ними користуватися, а з нормальних електронних систем – програми рівня Щоденник.юа, які просто переносять паперову роботу в комп’ютер. По суті, учителям доведеться дублювати все те, що вони і так роблять, без будь-якої користі.

Якщо ви проводите комп’ютеризацію, важливо показати, як цією технікою користуватися, як можна правильно автоматизувати рутинну роботу. Потрібно все пояснювати: як використовувати медіа-контент, робити інтерактивні уроки, використовувати системи змішаної освіти, персоналізувати навчальний процес на основі психологічної аналітики. Все це є в «НУШ», але я поки не бачу, як воно буде реалізовано на практиці. Ідея класна, проте як її впровадити в нашому середовищі – незрозуміло.

З конкретних плюсів можу виділити дебюрократизацію. Видно чітку стратегію електронного форматування паперового документообігу без необхідності дублювання. Дуже важлива деталь, оскільки ніхто не буде користуватися жодною системою, якщо вона просто змушує робити в два рази більше роботи. Це потрібно було зробити ще років 10-15 тому.

Другий плюс – автономізація. Школам дається більше свободи, і ми нарешті відходимо від практики, коли Міністерство видало указ і контролює виконання. Ця реформа реально розв’язує руки і дозволяє креативним вчителям більш творчо підходити до викладання, використовувати нові методики, персоналізувати навчання (про таких вчителів ми писали тут. – Platfor.ma).

Найголовніше, що дає «НУШ» – це розв’язання рук. Зараз справа за суспільством, бізнесом, ініціативними групами, у яких є можливість створити правильну систему освіти на практиці.

– Як виглядає ідеальна українська школа?

– Ідеальна українська школа: вчителі беруть до уваги особистісні показники і прагнення учня, працюють над тим, щоб він був щасливим і реалізував свій потенціал. Найголовніше – навчити дитину вчитися, обробляти і аналізувати інформацію, допомогти їй правильно застосовувати свої здібності. Сухі факти, на кшталт «коли відбулося повстання Спартака» – це другорядне.

– На початку бесіди ви говорили, що багато наших IT-фахівців виїжджають з України в пошуках кращих умов. Чому ви ще тут?

– Я патріот. Багато подорожував, але, як то кажуть, в гостях добре, а вдома краще. Мені подобається Україна, мені подобається моя країна, і я не збираюся нікуди переїжджати. З’їздити куди-небудь пожити на півроку – це прикольно, але бути емігрантом я не хочу.

У наших силах створити умови, щоб ті самі IT-фахівці захотіли повернутися в Україну. І, повірте мені, у нас ще є шанс виграти цю гру.

Читайте більше цікавого