fbpx

Мерч for match: гід по розробці власних товарів заради добра чи заробітку

АвторТетяна Капустинська
23 Лютого 2023

Один із найефективніших способів просувати свій проєкт та розповідати про нього ширшому колу — крутий мерч. Проте часто ідеї для нього закінчуються на класичному тріо: футболки, блокноти, екоторби. Platfor.ma розповідає, які насправді є можливості для розробки креативних товарів, що запам’ятаються, і як ними вже користуються українські та міжнародні компанії.

1. Проведіть попереднє дослідження

Перш ніж фантазувати, як ваша аудиторія буде радіти фірмовим торбам та чашкам, зберіть про неї інформацію. Який середній вік у тих, хто слідкує за вашим проєктом, які у них уподобання, потреби та платоспроможність? Завдяки цьому ви зрозумієте, що люди дійсно хочуть отримати від мерча та яку суму зможуть на нього витратити. Наприклад, вас запалює ідея зробити яскраві кейси для кредитних карток, але з’ясується, що більша частина вашої аудиторії користується безконтактною оплатою. 

Для дослідження можете використати будь-які інструменти: фокус-групи, опитування, експерименти, аналітику тощо. Не зайвим буде також вивчити ринок в цілому та подивитися, які товари виготовляють ваші конкуренти або колеги, що вже вийшло з моди, а що, навпаки, набирає популярності.

2. Робіть унікальне і незвичайне

Черговою футболкою або чашкою з логотипом нікого не здивуєш. Щоб ваш мерч хотіли придбати, а потім захоплено розповідали про нього друзям і підписникам, він має вигідно відрізнятися від того, що є на ринку, та закривати якусь потребу. Гарний фільтр у цьому плані — ваша чесна відповідь на запитання: «Чи хотіли б ви такий продукт собі та для чого?»

Так, українознавчий проєкт Ukraїner створив нову мапу України, де використав новітні адміністративні та районні розподіли, показав нові автомагістралі, декомунізував назви кримських населених пунктів та використав шрифти українських дизайнерів. Це нескладний у виробництві мерч, який при тому потребує потужної підготовки та експертизи, але в результаті є унікальним, гарним і функціональним. 

Укрзалізниця також застрибнула у цей вагон та створила власний офіційний мерч, який тепер продає у Залізній крамниці на вокзалі. Ця ідея проста і геніальна одночасно, адже компанія випускає товар, який асоціюється з поїздами, коліями, подорожами, купе та плацкартами. Зокрема продають легендарні підсклянники для чаю, з якими у більшості людей, які подорожували Укрзалізницею, пов’язані теплі спогади. 

Вкладіть у звичайні речі особливий сенс. Іноді він може полягати в кількох словах, які знають всі. Так, київський метрополітен розробив цілу серію з простими продуктами на кшталт значків, світшотів і чашок, але з всім відомою фразою «Не притулятися». 

Креативна агенція з Лос-Анджелесу Unusual настільки втомилася від нудного мерчу, що створила власний невеличкий магазин з повною протилежністю такого. На концептуальній сторінці можна знайти купол «Ніхто не любить мене», розбиту чашку, що не підлягає ремонту, огидну бандану, метарюкзак та картоплину за $150. 

А от, наприклад, британський рок-виконавець Оззі Осборн додав у свій мерч трохи гумору. Співак зокрема славиться своїми шаленствами на сцені, в ході яких він міг відкусити голову кажану. Тож в його магазині вийшла плюшева іграшка кажана зі знімною головою на липучці.

Ukraїner
Залізна крамниця
Unusual
Ozzy Osbourne

3. Обирайте якісні матеріали

Краще ви зробите менше продукції, але вона буде якісною та довговічною, ніж розвалиться на клаптики при першій же нагоді. Це не зробить честі ані вам, ані вашому проєкту, тож матеріали — це те, у що варто вкладатися. Іноді сама основа продукту може робити його унікальним — наприклад, український бренд 3,14ban виробляє товари з використаних банерів. Так проєкт просуває ідею усвідомленого споживання та «розумної» утилізації. 

Помітним став мерч від Depositphotos на заході Social Media Week Kyiv 2021. Разом з американською диджитал-художницею вони створили стильні худі з малюнками на них — завдяки інстаграм-фільтру та AR-ефекту зображення «креативного прибульця» на тканині оживало. Саме для втілення цієї ідеї важливо було використати якісну основу, адже вишивка, що активує AR-ефект, мала зберігати свій вигляд довго, а не вигоріти або випратися.

3,14ban
Depositphotos

4. Працюйте з тими, у кого є досвід

Якщо самі ви не знаєте, як щось виготовляти, то запропонуйте колаборацію тому, хто більш досвідчений. Це може стати вигідною співпрацею, адже ви поділитеся класною ідеєю та організуєте всі процеси, а колеги допоможуть на етапі виробництва. 

Фонд родини Марії Примаченко у 2022 році звернувся до дизайнерки Ясі Хоменко (RCR KHOMENKO), щоб разом випустити худі з адаптаціями відомих картин Марії Примаченко. Так трендова ідея перенести твори мистецтва та фантастичних звірів Марії на одяг реалізувалася якомога краще — з професійною допомогою.

А бренд одягу Champion випустив лімітовану колекцію разом з компанією Hasbro Gaming у стилі їхніх ігор (Твістер, Монополія, Candyland, Scrabble). Звісно, що експертиза з виробництва та продажу у цій колабі була у Champion, а от Hasbro підкинули класну ідею та поділилися яскравим дизайном своїх продуктів.

RCR KHOMENKO х Марія Примаченко
Champion х Hasbro Gaming

5. Продумайте систему промо

Про ваш продукт мають дізнатися якомога більше людей. Для цього мало використовувати лише свої канали. Лідери думок можуть розповісти про ваш проєкт, треба тільки домовитися з ними. До кожного різний підхід, хтось може поділитися вашим мерчем, тому що він просто сподобався, хтось попросить його у подарунок, а хтось може і не зголоситися робити це безплатно. Проте пропонувати — варто. Наприклад, своєрідним амбасадором бренду «Авіація Галичини» став письменник Сергій Жадан, який сфотографувався у футболці «Люблю цю країну» і безумовно вплинув на її продажі. 

Колаборація з кимось відомим або талановитим приверне більше уваги до і без того важливої місії. Так, з початком повномасштабного вторгнення банк ПУМБ створив соціальну ініціативу «Ми однієї крові» — патріотичний мерч, половина коштів з продажу якого йде на підтримку донорства, а саме організацій  «ДонорUA» та «Агенти крові». Крім того, разом з ФК «Шахтар» банк розробив спільну лімітовану колекцію, а серед тих, хто замовить цей мерч, розіграють можливість зустрітися з футболістами.

Добре, коли колекція мерчу виходить у якусь знакову дату або під інформпривід — це підсилює проєкт та додає вартості. Так, японська анімаційна студія Ghibli на ювілей фільмів «Рибка Поньо» та «Мій сусід Тоторо» випустила одяг із персонажами Хаяо Міядзакі. Це, звичайно, викликало ажіотаж серед фанатів. 

Найпростіше, але дієве — напишіть пресреліз, додайте до нього фото та розішліть на пошту тим ЗМІ, яким це може бути цікаво. Головне — не робіть розсилку, а пишіть персоналізовано, звертаючись особисто до кожної редакції.

Авіація Галичини
Ініціатива ПУМБ «Ми однієї крові»
мерч студії Ghibli

6. Додавайте цікаві фішки звичайним речам

Якщо вас не покидає ідея зробити щось класичне на кшталт футболки, то додайте оригінальну фішку, якої більше ні у кого немає. Наприклад, ідея корпоративних олівців набула другого дихання, коли з’явилися Eco Stick — олівці з насінням, які можна встромити у землю після використання, і з них проростуть на вибір рукола, морква, перець, петрушка, базилік, салат тощо. Або от Укрпошта зробила ексклюзивний сувенір — сірники у дерев’яній коробочці з магнітом, щоб можна було повісити на холодильник, з текстом «Русскій воєнний корабль, іді… !». 

А волонтерська група Mykolaiv Military Support примудрилася навіть воду з-під крана продавати за 250 грн/200 мл. Волонтери випустили лімітовану партію прифронтової води з Миколаєва під назвою «З нами Буг». Гроші від продажу, звичайно, йдуть на ЗСУ.

А у серпні 2022 року український бренд Pilsok випустив лімітовану колекцію рюкзаків і сумок з перероблених автомобільних подушок безпеки. Кожна річ виходить унікальною, тому що подушки не повторюються, а технологія виробництва тримається у секреті. Подібні оригінальні деталі роблять навіть звичайні речі набагато цікавішими.

Скажімо, видавництво «Видавництво» додало цікавинку звичайній торбі завдяки зухвалому напису «Книжка в сумці, х*й на думці». На Форумі видавців сумки розлетілися в один момент.

Eco Stick
Укрпошта
Pilsok
видавництво «Видавництво»

7. Оберіть важливу мету вашого проєкту

Якщо у вашого мерча є сенс або благодійна мета, люди будуть краще його купувати, щоб відчути себе дотичними до доброї справи. Тільки згадайте, скільки ваших друзів замовили собі браслети з останньої довоєнної партії легендарної Азовсталі — спільного продукту платформи United24 та ювелірного дому Sova. Прикраси брали не тільки за глибокий символізм, а й через те, що увесь прибуток з продажу переказували на проєкт «Перший флот морських дронів», на підсилення українських захисників на морі.

Наш благодійний аукціон светрів з регіонами України викликав неабиякий ажіотаж в Інстаграмі — інформацію про нього поширювали відомі видання та лідери думок, а у самих торгах брали участь сотні людей. По-перше, зіграла роль унікальність продукту, адже серія лімітована, це не масове виробництво. По-друге, благодійна мета, адже усі кошти з аукціону ми відправили на допомогу п’яти соціальним ініціативам. 

Так само бренд DodoSocks випустив благодійну серію товарів, в межах якої можна купити патріотичні шкарпетки, наліпки та пазли. Всі кошти з продажу таких речей віддають у фонд «Повернись живим» і добровольчому медичному батальйону «Госпітальєри».

ініціатива Platforma "Україна"
United24 х Sova
благодійна серія DodoSocks

8. Контролюйте якість та втілення ідеї

Навіть коли здається, що всі все зрозуміли та діють за планом, завжди треба тримати руку на пульсі та слідкувати за етапами виробництва. Одна маленька помилка на якомусь з них може зіпсувати всю партію, тому довіряти, звичайно, можна, але перевіряти вкрай важливо. Не соромтеся зайвий раз запитати у підрядників, як справи, напроситися на виробництво, ще раз прокомунікувати ідею та окреслити цілі для команди. Обов’язково зробіть тестову партію продукту, щоб на ранньому етапі виявити недоліки, якщо вони є.

9. Плануйте заздалегідь

Зазвичай, якщо вам здається, що ви встигнете зробити все за три місяці — помножуйте на два. Якщо хочете випустити щось до Нового року, починайте готуватися влітку. Якщо вам не дають спокою думки про літній мерч, зима — чудовий час, щоб розпочати роботу. Краще мати в запасі трохи часу, ніж намагатися встигнути до якогось дедлайну і не мати впевненості в тому, що все ідеально. 

Продумайте наперед, які важливі дати окрім державних свят чекають на вас цього року. Деякі корпорації випускають спеціальний мерч під події — вони заздалегідь знають дати і вираховують які потреби людей на заході вони можуть задовольнити. Так, робітники email-маркетинг платформи Mailchimp колись брали участь у конференції на свіжому повітрі та логічно припустили, що місць може бути недостатньо. Тож компанія виготовила брендовані подушки для сидіння на галявині. Просто, практично і саме вчасно. 

Mailchimp

10. Придумайте красиву подачу

Люди купують очима, вже потім оцінюють ідею, а пізніше підключається і раціо. Тож щоб хоча б заволодіти увагою потенційних покупців, вам треба красиво презентувати свій продукт. Наприклад, напрочуд гарна фотосесія вийшла у спільної колекції Lego x Target.

Зробіть для своїх товарів професійну фотосесію, не скупіться на оренду студії, гонорар професійним моделям, талановитим стилісту та фотографу. Адже з цього вийде матеріал, який ви ще довго будете використовувати у соцмережах, в пресрелізах та на сайті, якщо він у вас буде. Сайт справді є хорошою ідеєю — поставте дизайнеру задачу зробити яскраві віжуали та просту функціональну сторінку, де ви розкажете про проєкт, загальну ідею та сам продукт. Як-от, наприклад, ми зробили з аукціоном лімітованих светрів чи, трохи складніший приклад, Фуд-гідом Україною.

спільна колекція Lego x Target
ініціатива Platforma "Україна"

11. Попіклуйтеся про систему логістики

Не можна просто так взяти, створити крутий мерч і розслабитися. Завчасно вам треба вирішити купу логістичних питань. Наприклад, як приймати платежі та як вести облік? Чи буде доставка за кордон і хто буде за неї відповідальний? Як, хто і протягом якого часу буде відправляти посилки? Краще не вирішувати це в останній момент, а відбудувати систему до початку продажів.

Тож вдалих вам ідей і їх втілення!

Читайте більше цікавого