Маршрути червня: події, які зроблять цей місяць найкращим

АвторТетяна Капустинська
1 Червня 2018
афіша

Хто ви­нен, що ро­би­ти і ку­ди піти на тижні – ось го­ловні за­пи­тан­ня людс­тва. Ре­дакція Platfor.ma на­ма­гаєть­ся відповіда­ти при­най­мні на ос­таннє з них. Ми бажаємо вам цікавого та насиченого червня, тому створили дорожню карту культурної людини на весь місяць. Він, до речі, багатий на різні фестивалі.

 

1 червня

Парк корупції

Україна майбутнього, країна мрії так близько – навіть просто ваша увага до проблеми корупції може допомогти. У Києві відкривають цілий парк для дорослих та дітей, щоб через прості та зрозумілі речі пояснити важливу думку: корупцію треба подолати. Сучасне та вражаюче оформлення із застосуванням віртуальної реальності, інсталяцій, 3D, інтерактивних панелей створене за участю небайдужих українців. Кожен відвідувач зможе дізнатися про топ-корупцію в Україні, хто їй протидіє та як її подолати, а також про яку державу мріють наші співвітчизники.

Коли: 1-17 червня

Де: Національний ботанічний сад ім. Гришка

Ціна питання: вхід на територію саду – 20-50 грн

 

KAZKA. Презентація дебютного альбому

Гурт KAZKA несподівано увірвався в свідомість слухачів наприкінці минулого року та зміг підкорити безліч радіостанцій, популярне шоу талантів та серця публіки. Група презентує дебютну платівку, у якій об’єднані етнічні мотиви, сучасне звучання, чарівний голос Олександри Зарицької та магнетична візуальна частина. Гарантовано: після цього концерту слова «Ой, мамо, на свята я не була свята» ще довго будуть будити вас серед ночі.

Коли: 1 червня, п’ятниця

Де: Atlas

Ціна питання: від 300 грн

 

2 червня

KYIV WINE

Унікальна подія для всіх поціновувачів смачного вина, вишуканої їжі та якісного відпочинку. Тут ви зможете отримати безлімітний (без жартів) доступ до дегустаційної зони, де у повітрі витатиме аромат понад 500 вин с усіх куточків світу, а у руці у вас буде спеціальний бокал. До вина смакуватимуть страви, рецепти яких спеціально розробили шеф-повари та гості з Європи. Окремий привід приїхати на фестиваль – еногастрономічні івенти: наприклад, гала-вечеря напередодні фестивалю, вечері від знакових ресторанів із запрошеними європейськими та американськими шефами та майстер-класи. Буде п’янко!

Коли: 2-3 червня, субота-неділя

Де: Kyiv wine (Межигірська 82)

Ціна питання: від 750 грн

 

Мистецтво ставити запитання. Семінар Оскара Бреніф’є

До Києва приїде французький філософ Оскар Бреніф’є – директор Паризького інституту практичної філософії, експерт ЮНЕСКО й автор таких книжок для дітей, які дуже турбують дорослих. Він вірить, що влучні (і провокативні) запитання – це найефективніший спосіб пізнавати себе і світ, вчитися думати та творити. Філософ готовий продемонструвати це на практиці та навчити вас правильно розшифровувати відповіді людини, помічати та зчитувати, що насправді стоїть за словами, та запитувати так, щоб відразу отримати потрібну інформацію.

Коли: 2 червня, субота

Де: Новопечерська школа (Київ, вул. Драгомирова, 9б)

Ціна питання: 450 грн

 

5 червня

Виставка «Розрахунок відстані» Олексія Сая

5 червня у Port creative hub відкривається виставка молодого художника та графіка Олексія Сая. Пейзажі добре впізнаваних міст східної України навмисне деформовані митцем – штучні отвори на полотні, зображення, створені шляхом випалювання, та сильно пошкоджені роботи нагадують сліди бомбардування та зображають нестабільний політичний стан нашої країни та плинність життя.

Коли: 5-27 червня
Де: Port creative hub
Ціна питання: безкоштовно

 

6 червня

Лекція «Психологічні прийоми у дизайні»

Як візуальне середовище діє на наші настрій і думки? Як на глядача впливають кольори та форми? Як керувати людиною за допомогою інструментів психології сприйняття? На ці та інші питання дасть відповідь Марія Тетерін – керуюча дизайн-студією BBDO Ukraine. Вона розповість про гачки, якими можна зачепити глядача, та безпрограшні прийоми залучення уваги, про які більшість дизайнерів і не здогадується.

Коли: 6 червня, середа

Де: Projector

Ціна питання: 200 грн

 

Construction festival

Фестиваль аудіовізуального мистецтва та нових медіа пройде у Дніпрі вже вп’яте. Він поєднує в собі теми містобудови та соціокультурного розвитку і ставить за мету пожвавлення діалогу навколо творчих потреб людей, що живуть в постіндустріальних та пострадянських містах. У програмі – концерти, покази авторської анімації, саунд-перформанси, виставки, воркшопи, лекції, вечір експериментальної музики, показ колекції фестивалю «86» та масштабний рейв.

Коли: 6-10 червня

Де: м. Дніпро – галерея «Артсвіт», парк культури і відпочинку ім. Шевченка, Палац дітей та юнацтва, Дніпропетровський художній музей, арт-центр «Квартира»

Ціна питання: безкоштовно, окремі заходи –  100-350 грн

 

7 червня

Джаз на пляжі. Відкриття сезону

Гарячий сезон «Джазу на пляжі» буде відкритий під життєрадісні латиноамериканські ритми від Dislocados. У колективі більше десяти талановитих музикантів, за їхніми плечима численні концерти, а в послужному списку – світове визнання та безліч нагород. Теплий пісок, освіжаючі коктейлі та запаморочлива музика від віртуозів сальси – подумки ми вже там.

Коли: 7 червня, четвер

Де: «ЮБК» (Труханів острів)

Ціна питання: 300-400 грн

 

8 червня

Рандом-турнір по «Що? Де? Коли?» на даху

Якщо ви давно мріяли взяти участь в інтелектуальному виді спорту на зразок популярної гри «Що? Де? Коли?», але не могли зібрати команду – є альтернативне рішення. Перед початком гри всі зареєстровані гравці будуть розподілені на команди випадковим чином, а для бажаючих зіграти в парі є опція «квиток на двох». У вас з командою буде шанс вибитися в лідери, озброївшись логікою, знаннями початкової школи та ентузіазмом. До того ж, саме цей турнір буде проходити на даху з чарівним видом на Київ.

Коли: 8 червня, п’ятниця

Де: Roof

Ціна питання: 200 грн

 

Концерт «Вагоновожатих»

Гурт не робив традиційних весняних виступів і до останнього не розголошував місце проведення концерту, але, як всі й здогадувалися, цього вечора слухачів радо прийме в гості просторий, вражаючий і оновлений Зелений театр. «Вагоновожаті» зіграють великий концерт і продемонструють щось новеньке, адже іноді корисно вiдволiктися вiд щiльних студiйних сесiй та зустрiтися з прихильниками та слухачами.

Коли: 8 червня, п’ятниця

Де: Зелений театр

Ціна питання: від 500 грн

 

10 червня

Свято вулиці Костьольної. День Франкофонії

Тільки раз на рік вулиця Костьольна повністю перекривається, стає пішохідною та перетворюється на справжнє свято – французьке. Багатогранна культура франкомовних держав, великий ярмарок hand-made, вуличний театр, 2 музичні сцени з виступами гуртів та ді-джеїв в режимі нон-стоп, кулінарні майстер-класи, велика фотозона, освітня зона і багато іншого – так розпочнуться веселощі в форматі європейської ярмарки з французьким шармом.

Коли: 10 червня, неділя

Де: вулиця Костьольна

Ціна питання: вхід вільний

 

11 червня

Фестиваль New music: Touchpoints

Фестиваль Kyiv Contemporary Music Days в колаборації з Festival DME організовують у Лісабоні 10-денне музичне свято нової музики. Різноманіття інструментів – кларнет, піаніно, віолончель, скрипка, флейта – заговорять в руках музикантів з Португалії, України, Японії, Польщі та Германії. Тут прозвучать твори Валентина Сильвестрова, Карлгайнца Штокгаузена, Сальваторе Шарріно, Тошіо Хосокави та інших. Окрім насиченої концертної програми передбачені майстер-класи від композиторів та VR-трансляції виступів у Києві.

Коли: 11-20 червня

Де: Лісабон/Києво-Могилянська Бізнес Школа

Ціна питання: 75–150 грн

 

13 червня

Фестиваль Porto Franko

Міжнародний фестиваль актуального мистецтва, який проходить в Івано-Франківську, цього разу присвячений літакам, небу та піднесеним мріям. Тут буде електронна й не тільки музика від The Gitas із Лос-Анджелеса (проект Александра Чемерова, колишнього фронтмена гурту «Димна суміш»), українок Bloom Twins та All The People із Лондона, J. Bernardt із Бельгії, Latexfauna, Pianoбой та Вагоновожатих зі столиці. І навіть це ще не все: мистецькі лекції, захопливі вистави, балет, виступи Жадана та Андруховича, багато надихаючих подій, відвідати які може кожен. А перформанс всередині літака PF18 та голоси диспетчерів аеропортів з усього світу доповнять атмосферу цьогорічного фестивалю.

Коли: 13-17 червня

Де: м. Івано-Франковськ, театр ім. Івана Франка, стадіон «Рух», Художній музей, Палац Потоцьких, Intellect Hub, кінотеатр «Люм’єр», Helicopter Stage

Ціна питання: безкоштовний, на окремі вистави – 80-250 грн

 

Концерт Franz Ferdinand

Британський інді-гурт ще якісь 10 років тому розкачував танцмайданчики, вражав епатажними кліпами та супроводжував найромантичніші побачення, на яких хлопці по всьому світу брали в руки гітару та – «Can’t stop feeeeeeeeeeeeeeling!» В 2018 році легенди постпанку завітають до столиці з улюбленими хітами юності на кшталт «Take Me Out» або «This Fire» та з новим альбомом «Always Ascending».

Коли: 13 червня, середа

Де: арт-завод Платформа

Ціна питання: від 1290 грн

 

14 червня

Тиждень швейцарського кіно

Фестиваль зібрав п’ять найактуальніших стрічок останніх років зі Швейцарії. Серед них – мелодрама «7 днів» про несподівану зустріч та шалене кохання, комедія «Стрікер» про шкільного учителя, який намагається вибратися з фінансової кризи, а також драма «Щоденник мого розуму», що розповідає історію хлопчика, який застрелив своїх батьків. Фільми на будь-який смак та під різний настрій, але всі достойні декількох годин уваги.

Коли: 14-20 червня

Де: кінотеатр «Київ»

Ціна питання: поки що невідома

 

15 червня

Концерт Black Rebel Motorcycle Club  

Гітарна музика отримала друге дихання після виходу дебютного альбому гурту, і сьогодні безліч виконавців наслідують стиль бенду. Black Rebel Motorcycle Club жодного разу не розпадалися, не сварилися та не змінювали склад, пліч-о-пліч катаючи по світу та відігруючи шалені концерти. В Україні їх чекали так давно, що навіть важко повірити у те, що гіганти рок-музики нарешті завітають до столиці та зіграють улюблені твори та пісні з нового альбому.

Коли: 15 червня, п’ятниця

Де: Bel’etage

Ціна питання: від 1149 грн

 

17 червня

Марш рівності Київ Прайд

Цієї неділі жителі та гості столиці будуть маршувати за свободу, неупередженість, рівність та право кожного на особистий вибір: як і з ким жити, ким бути та кого любити. Під веселковим прапором, із плакатами з гучними гаслами, взявшись за руки чи просто усміхаючись – не важливо, як, а важливо, за що ви будете йти вулицями міста.

Коли: 17 червня, неділя

Де: поки невідомо

Ціна питання: безкоштовно

 

20 червня

Вистава «Орестея»

Два київських театри – академічний драматичний на Подолі та незалежний “Мізантроп” – спільно створили виставу, яка поєднує комп’ютерні технології та незбагненне сценічне мистецтво. Сюжет обертається навколо античних міфів, на основі трагедій Есхіла та Евріпіда у сучасній адаптації. На сцені глибокі філософські роздуми отримають візуальну складову, розкриваючись через красу людського тіла.

Коли: 20–24 червня о 19:00

Де: Академічний драматичний театр на Подолі

Ціна питання: від 200 грн

 

21 червня

Фестиваль «BeLive»

На музичній події працюватимуть три сцени, де виступатимуть закордонні гості, наприклад, Jamiroquai, Hurts чи Everything Everything, українські музиканти – The Erised, Kazka, Агонь, Latexfauna, та електронні виконавці. Кожного дня відбуватиметься стендап, будуть відкриті зони вуличного спорту та дитячих розваг, а також вражаюча арт-зона й точки вуличної їжі.

Коли: 21-24 червня

Де: НСК «Олімпійський»

Ціна питання: від 900 грн

 

Oscar shorts

Найкращі короткометражні фільми за версією премії «Оскар» можна буде побачити на великому екрані. До збірки увійшли тільки ті стрічки, які пройшли довгий та виснажливий шлях до визнання через локальне журі та 5200 кіноакадеміків. На сеансах будуть представлені фільми зі США, Великобританії, Австралії та Німеччини з унікальним сюжетом і різною технікою. Залишилося дізнатися, кому цього року дісталася заповітна статуетка.

Коли: 21 червня

Де: кінотеатр «Київ»

Ціна питання: поки що невідома

 

Лесь Подерв’янський. Епічні п’єси від автора

Український сатиричний письменник знову прочитає зі сцени свої п’єси – від найпопулярніших «Нірвана», «Кацапи» та «Гамлет» до уривку з нового роману «Таинственный Амбал». Якщо вашому вечору не вистачає іронії, гостроти та стьобу й ви не боїтеся міцних слів – welcome.

Коли: 21 червня, четвер

Де: Дім кіно

Ціна питання: від 600 грн

 

22 червня

Концерт Apparat & Telefon Tel Aviv

Серію нових концептуальних вечірок, де музика буде гармонічно поєднуватися з вражаючим візуальним супроводом, відкривають амбасадори електронної музики Apparat. Київська публіка вже ніжно полюбила німецький проект, який являє собою мікс мелодичного техно, IDM та брейкса, а цього разу на одніз з ними сцені виступить американський електронний дует Telefon Tel Aviv. Вже 20 років він робить складні та цікаві проекти, часто запрошує вокалістів, бере участь у створенні музики для інших відомих виконавців та є безперечним професіоналом у жанрі IDM.

Коли: 22 червня, п’ятниця

Де: Арт-завод «Платформа»

Ціна питання: від 650 грн

 

24 червня

Третій благодійний «Забіг із собаками»

Біжіть не просто так, а заради благої мети!  У третьому забігу, який організовує благодійний фонд Happy Paw, можна взяти участь разом із чотирилапим другом або самотужки, подолавши відповідно відстань 1/3 км або 5 км. Тут буде багато подарунків для собак та їхніх господарів, зона музею науки й техніки «Експериментаніум», фуд-корт, аніматори, благодійна лотерея та багато іншого. Зібрані кошти віддадуть на будівництво вигульного майданчика для собак. До того ж, ви зможете увійти в історію, бо організатори сподіваються, що це буде наймасовіший забіг із собаками, який потрапить до Книги рекордів України.

Коли: 24 червня, неділя

Де: старт із парку Дружби народів

Ціна питання: для глядачів вхід вільний, для бігунів – від 200 грн за 1 км

 

26 червня

Сreative innovation factory | vol.3 Творчі рішення

Третя зустріч від Havas Group Ukraine та Port creative hub передбачає не тільки виступи чотирьох гостей із креативного сектору, а й можливість поставити питання експертам і поспілкуватися з ними в неформальній атмосфері. А запитати буде що, бо цього разу обговорять: коли та як зважитися на зміни, які цілі слід собі ставити, чому креативна індустрія не завжди означає бажаний заробіток та як отримати від ситуації максимум, коли все не так, як ви хотіли. Спікерами будуть Майкл Щур, Руслана Хазіпова (гурт Dakh Daughters, театр ДАХ), Юлія Сінкевич (Одеський міжнародний кінофестиваль) і Наталія Деянова (Havas Group Ukraine).

Коли: 26 червня, вівторок

Де: Port creative hub

Ціна питання: до 23 червня – 100 грн, після – 150 грн

 

28 червня

Міжнародний джазовий фестиваль «Leopolis Jazz Fest»

Щороку у форматі open-air у Львові збираються понад сто музикантів та поціновувачі джазу зі всього світу. На трьох сценах, який раніше мали назву Alfa Jazz Fest, відбудуться не тільки концерти, а й майстер-класи, автограф-сесії, джем-сейшени, нагородження найкращих музикантів і неймовірні знайомства. Цього разу до міста Лева завітають Джеймі Каллум, ONUKA, Jake Koffman Quartet, Джакоб Кольєр, Luca Ciarla SolOrchestra та інші круті виконавці.

Коли: з 28 червня по 1 липня

Де: м. Львів, сцена ім. Едді Рознера, площа Ринок, Палац Потоцьких

Ціна питання: на сцену ім. Едді Рознера – від 550 грн, інші – безкоштовно

 

Фестиваль німого кіно та сучасної музики «Німі ночі»  

Фестиваль повернувся в Одесу та знову готовий вражати та надихати. Німе кіно, створене вітчизняними митцями, яке дивом збереглося в закордонних архівах, оновлять та озвучать українські музиканти. Серед стрічок будуть, наприклад, «Свині завжди свині» 1931 року режисера Ханана Шмаїна, музичний супровід до якої створить гурт «Хамерман Знищує Віруси», та фільм режисера Георгія Тасіна «Ордер на арешт» 1926 року – він демонструватиметься під звуки «Вагоновожатих».

Коли: 28-30 червня

Де: м. Одеса, Зелений театр

Ціна питання: від 150 грн

 

Найцiкавiше на сайтi

Моє золотце: двоє головних шукачів світу про те, що таке золотодобування

19 Жовтня 2018

Два найвідоміших шукача дорогоцінного металу та ведучі «Золотої лихоманки» на Discovery Channel розповіли про ризики та переваги своєї професії, а також поділилися секретом успіху 9-сезонної документальної саги про будні юконських шахтарів в ексклюзивному інтерв’ю для Discovery та Platfor.ma.

Паркер Шнабель
Рік Несс

Чому ви вирішили стати золотошукачем?

Паркер: Я просто ніби виграв у лотерею. Я працюю у шахті разом з дідусем з дитинства, коли мені ще було років десять. На момент, коли я закінчив школу, я вже мав купу цінного досвіду, за що завжди буду вдячний.

Це важкий бізнес, але, водночас, це ж є однією з причин, чому він мені подобається. Успіх та невдачі цілком залежать від наших власних рішень. Зовнішніх факторів не так багато: вартість золота та пального. Все інше залежить від наших інстинктів та знань. Не існує шаблону, який визначає нашу діяльність, місце для пошуків, команду робітників та обсяги витрат.

У нас не надто багато ресурсів – іноді доводиться імпровізувати. Приміром, в останніх сезонах програми ми самостійно будували деякі кастомні частини обладнання – конвеєри на екскаваторах і установки для промивання. У цьому бізнесі ти певною мірою сам встановлюєш правила, окрім правил безпеки та захисту довкілля. Щодо всього іншого, ніхто не вказує нам, що робити, а чого ні, і мені це подобається.  

Паркер Шнабель зі своїм дідусем Джоном Шнабелем.

Мутний цінник, заруби з клієнтами, велике его: Дмитро Яринич про проблеми українського дизайну

АвторІван Павлюченко
16 Жовтня 2018

В Києві започаткували 2 Hours Design Battle – публічні змагання між дизайнерами. За дві години учасникам потрібно проявити себе – наприклад, з нуля створити лендинг за заданим брифом. Судять це все авторитетні креативники. На одному з таких заходів креативний директор агентства Hooga Дмитро Яринич поділився своїм баченням культури дизайну. Platfor.ma наводить найцікавіші думки.

Часом ми всі стикаємося з якимись проблемами і труднощами. Чомусь усі сваряться, заздрять, і все це виглядає досить дивно. Я хочу, щоб наше креативне українське ком’юніті дорослішало. І щоб всі підняли руки за все хороше проти всього поганого.

Ми дуже повільно дорослішаємо. З точки зору бізнесу і творчих речей ми знаходимося в пубертаті. Є речі, які вважаються загальноприйнятими у західних клієнтів: етика, дипломатія, стандарти, такт, розуміння того, що краще залишити при собі, а що можна показати. У нашому ж випадку це все часто змішано в купу, що проявляється аж до обговорення робіт колег: «так, що це таке», «так я б зробив краще». Згадайте, під будь-якою подією дизайнерської спільноти вічно якась війна.

Історія, яка мене турбує – це конкуренція на ринку. Конкуренція – це страх бізнесмена, що завтра не буде роботи. Але якщо подивитися навіть на найменші студії, такого відчуття немає. Роботи більш ніж вистачає. Ми просто не боремося за клієнта і шматочок хліба з маслом. Природно, з таким розкладом і мови бути не може про конкуренцію на локальному ринку. А це погано! Тому що немає природної ринкової мотивації ставати краще. Потрібно розвивати внутрішню конкуренцію і підвищувати внутрішні стандарти незалежно від того, є на це попит на ринку чи ні.

 

«Помираючи з кожним втраченим пацієнтом, багато не врятуєш»: анестезіолог про свою роботу

16 Жовтня 2018

Під час серйозних операцій незамінною людиною є не тільки хірург, а й анестезіолог. Сама такая лікарка, а також лекторка і блогерка Олександра Бойко розповіла Platfor.ma про те, що відбувається, поки ми під наркозом.

Ви знаєте, як липа шелестить і хто такий анестезіолог? По-перше, це лікар. По-друге, це я через рік. По-третє, це людина, яка безпосередньо відповідає за ваше життя під час знаходження у реанімації чи в операційній.

Чомусь для багатьох лікар-анестезіолог — це такий дядька (тітка) в хірургічному костюмі, який робить одну чарівну ін’єкцію і бере в кишеню чималеньку суму грошей незрозуміло за що. Сьогодні мені хочеться розказати вам трохи про інший бік анестезіології. За яким — чужі і власні страждання, смерть, писк моніторів та відповідальність, відповідальність, відповідальність. Поїхали.

Скоріше за все, ви вже стикалися з анестезією. Спілкуватись для цього з лікарем-анестезіологом необов’язково — достатньо звичайного візиту до стоматолога або навіть «проковтування зонду» (пам’ятаєте такий гидотний шланг, що його злий лаборант пхає вам до рота?). Для сучасної медицини, у якій комфорт пацієнта зараз на першому місці (а отримання лікування без болю — одна зі статей Прав людини, на хвилинку), знеболення при будь-якій маніпуляції з мінімальною болючістю — святе діло. Але для так званих малоінвазивних втручань в організм (тобто таких, що не потребують великої операційної з купою персоналу) достатньо навичок лікаря, який це втручання виконує. Іншими словами — стоматолог не буде кликати на видалення зуба анестезіолога, а швидше (та, якщо бути відвертим, краще) впорається з анестезією сам.

Інша справа — оперативні втручання. Поки ви сидите в палаті/приймальному відділенні лікарні, і хірург, що вас оглянув, сказав сакраментальне «Ну що ж, будемо оперувати», запускаються невидимі для ока, але чіткі та відпрацьовані механізми надання анестезіологічної допомоги.

Залишивши пацієнта наодинці переварювати такі новини, хірург знімає слухавку внутрішньолікарняного телефону і набирає номер ординаторської. Зазвичай у відділенні чергує двоє лікарів. Звучить кодова фраза: «У нас тут операція», після якої хірург передає дані про пацієнта, діагноз та запланований об’єм оперативного втручання. Також надаються орієнтири, де пацієнта можна знайти (відділення, номер палати або навіть операційна), після чого анестезіолог зітхає, гукає молодого і повного енергії інтерна («Олександро, вставай, у нас перитоніт/апендицит/кровотеча»), бере все необхідне для огляду і вирушає до завмерлого в очікуванні хворого.

Про сам факт огляду. Бувають, звичайно, такі ризикові лікарі, які оглядають пацієнта безпосередньо на операційному столі. Бувають і такі самовпевнені хірурги, які «подають» (звучить як про торт або напої) пацієнта на стіл без попередньої консультації анестезіолога. Так — неправильно. Єдиний виняток — дуже серйозна травма чи пошкодження, коли немає часу задавати пацієнтові дурні запитання та як слід готувати до операції, а треба рятувати життя.

До речі, про питання. Повірте, лікар-анестезіолог питає вас про вік, вагу і стосунки з алкоголем не тому що він мудак, а тому що йому ця інформація конче необхідна. Якщо ситуація дозволяє, анестезіологічний передопераційний огляд може тривати 30-40 хвилин, і це набагато краще, ніж декілька поверхневих питань і байдужий лікарський погляд, направлений кудись у стіну.

Бувають операції, за яких можливе застосування різних видів анестезії. Зазвичай анестезіологи розповідають про «плюси, мінуси, підводні камені» кожної з них, пропонують хворому самому зробити вибір, але надають особисті рекомендації. У будь-якому випадку, останнє слово завжди за хворим. У нашій практиці неодноразово були випадки, коли можна було обійтись місцевою анестезією, а пацієнти відверто і трошки сором’язливо говорили: «Я дуже боюся, можна мені так, щоб я закрив очі і відкрив, а там вже все готово?» Звичайно, можна. Спокійний пацієнт — один із китів вдалої операції, і ми робимо все для його максимального комфорту.

Наука vs Science: бесіда вчених з України та США про вирощування мозку, Нобеля і хайп

АвторОльга Маслова
11 Жовтня 2018

Нещодавно в цифровій лабораторії FabLab Fabricator на території UNIT.City пройшла конференція з новітніх методів у біотехнологіях Single-cell RNABIO. Біологиня та популяризаторка науки Ольга Маслова спеціально для Platfor.ma поговорила з українцем Олександром Щегловітовим, який досліджує мозок в Університеті Юти, про красу наукових досягнень, медичні спекуляції в медіа, ставлення до біохакерів та альтернативний нобелівський сценарій цього року.

Ольга Маслова, біологиня та популяризаторка науки

– Які у вас враження від конференції?

– До мене підходять люди і запитують деталі з приводу методик, якими ми користуємось. Чув дуже грамотні питання, і видно, що всі ці люди цікавляться наукою, вони в курсі останніх тенденцій. Дуже багато молоді. Дуже круто.

– Як світоглядно відрізняється наукова діяльність в Україні і США? Я не питаю про обладнання чи фінанси, а саме стратегічно у чому найбільша відмінність?

– Напевно, найбільша відмінність у стратегії фокусування. У Штатах є проект – певна задача, конкретна мета, на шляху до якої виконуються покроково завдання. За ними звітують, наприклад, щороку, якщо проект на 5 років, є чітка фінансова прив’язка групи до теми. Проекти часто фінансуються державою і важливо, щоб все було чітко. У певній мірі це схоже на роботу ІТ-компаній.

В Україні у цьому плані, з одного боку, більше свободи, з іншого – якщо у науковця не вистачає власної мотивації щось робити, то все може звестись до відсижування на роботі без певних результатів. Коли я працював в інституті Богомольця, то часто затримувався допізна, бо весь час щось потрібно було доробляти ввечері, і мені вистачало на це мотивації.

– У багатьох країнах, у Штатах зокрема, на популяризацію науки виділяються кошти, і ця діяльність вважається престижною. У нас все поки що або на волонтерських засадах, або це перетворюється на роботу, яку важко поєднувати з дослідженнями.

– Популяризація науки – це дуже важливо. У США при наукових установах є маркетинговий відділ, який постійно контактує з вченими, він знає особливості діяльності установи, і якщо, наприклад, має вийти якась стаття у престижному науковому журналі з достойними результатами, то цей відділ заздалегідь готує матеріали для спілкування з журналістами та роз’яснює сенс роботи суспільству.

Наука робиться за державні гроші – гроші платників податків, тому важливо давати їм інформацію про цінність та суть діяльності наукової установи. Звісно, при цьому необхідно враховувати, що інформація для різних верств має бути подана дещо різною мовою і для цього потрібні спеціальні компетентні «перекладачі», бо дуже багато питань вкрай складно пояснити неспеціалістам.  

– Напевно, це оптимальний підхід, і не дивно, що саме у США так багато всесвітньо відомих популяризаторів.

– Так-так, багато наукових установ мають свої сторінки у соцмережах, багато де є газети, радіо тощо. Всі зацікавлені у тому, щоб досягнення науки транслювались корректно та зрозуміло, і для цього випускають інтерв’ю з науковцями, тримають усіх у курсі тем, над якими працюють у лабораторіях. Важливо тримати цей зв’язок між суспільством та наукою.

© facebook.com/Fabricator.me
© facebook.com/Fabricator.me

– При неякісному перекладі з наукової мови на «побутову» з’являються інколи курйозні, а інколи й сумні помилки. Найяскравішим прикладом є моє улюблене «вчені виростили мозок». Одвічна плутанина між органами й органоїдами (скупченнями клітин, що відповідають за низкою параметрів певним органам) призводить до нескінченного «вирощування» всього підряд. Скільки б доповідей популярного формату я не робила про тканинну інженерію і дотичні галузі – все одно час від часу у ЗМІ ми читаємо подібні заголовки. І так, мені вдалось знайти згадку про те, що «Алекс Щегловітов виростив мозок». А чим ви насправді займаєтеся?

– О, ні! Ми не вирощуємо мозок, звичайно. Я розумію, чому люди так спрощують – бо це дійсно дуже складна тема і хочеться  якось дати уявлення про напрям, але потрібно все ж це робити корректно. Ми працюємо з органоїдами, які для спрощення часто називають тут, у американських матеріалах для ненауковців, «mini-brain» – тобто підкреслюють, що це щось дуже малесеньке й беруть у лапки, щоб не було асоціацій з повноцінним органом і думками про трансплантацію. Якщо людина, наприклад, не знає що таке кора мозку, то їй немає сенсу пояснювати деталі. Тому слово «міні» і лапки – рятують.

– На жаль, українською і російською ми часто бачимо «виростили мозок» без усіляких лапок.

– Це дуже сумно, бо, знов таки – ні-ні-ні, ми мозок не вирощуємо і без лапок такими висловами тут не розкидаються. Що ми насправді робимо – то це нейрональну тканину зі стовбурових клітин. І ми досліджуємо різні клітини у цій тканині: як вони з’являються із стовбурових клітин, як вони поєднуються одна з одною та як різні гени експресуються, проявляються у різних клітинах (чи не експресуються – наприклад, певні гени, що асоційовані з певною неврологічною або психіатричною патологією).

– Насправді це чудовий приклад того, що інколи необов’язково робити щось, що відповідає гучним заголовкам, бо реальна робота може бути ще більш захопливою і корисною. Моя мрія – щоб люди цінували наукові здобутки без перебільшень і прикрас, з усвідомленням краси від того, що реально робиться. Чим більше люди чують гіперболізацій, тим менше сприймають «натуральні» досягнення. Тому я за роз’яснення елегантності всього, що роблять науковці насправді, щоб знизити попит на суперсенсації.

– Згоден. Більше того, скажу, що наші розробки лише мають потенціал, якщо говорити про клінічний напрям. Але важливо висвітлювати і ті роботи, які ще не мають якогось прямого виходу на клінічний результат, але які є дуже перспективними.

Якби мене зараз запитали, чи вилікували вже щось за допомогою даних у нашому напрямку, я б сказав – ні. І потенційні відкриття ще попереду. Але перспективи є! Ми беремо людські клітини (а мозок людини і миші кардинально відрізняється, тому це вкрай важливо, і багато препаратів, що виправдали себе на тваринах, у лікуванні людей не дали очікуваного ефекту), створюємо органоїд, що дозволяє нам щось нове зрозуміти у фізіології, у процесах розвитку мозку саме у людини, і можемо прослідкувати за механізмами розвитку якоїсь хвороби. Тобто ми точно на шляху до чогось дуже цікавого і революційного, але поки що ще не у фінальній точці.