Велика частина закордонної допомоги надходить Україні через територію Польщі. І приблизно третину з усіх цих вантажів опрацювали волонтери однієї організації — Координаційного кризового центру. Як українська активістка, що випадково застрягла у Варшаві на початку війни, створила головний гуманітарний штаб регіону — розповідає Platfor.ma.
Ксана Нечипоренко
засновниця та керівниця Координаційного кризового центру
На момент написання цього тексту у напрямку України прямують сотні фур та вагонів гуманітарної допомоги. Це — одяг, їжа, ліки. Все для того, щоб допомогти нам вистояти та перемогти.
Більшу частину цих вантажів Україна отримує через Польщу. Ця країна зараз — головний гуманітарний штаб і справжній кисневий апарат, що допомагає нам підтримувати дихання в умовах війни.
Приблизно 30% усіх вантажів, які на сьогодні надійшли в Україну через цю країну, а це майже 50 тис. тонн, опрацювали логісти Координаційного кризового центру при посольстві України у Польщі.
Як все починалося
«Я вмію допомагати. Антикризовий менеджмент — це те, що я вмію робити найкраще», — з цими думками 24-го лютого українка Ксана Нечипоренко набрала номер першого секретаря посольства України у Польщі. Вона розповіла, що після Майдану разом із партнерами започаткувала громадську ініціативу Go Global — величезний волонтерський проєкт, у рамках якого було створено міжнародні літні табори. За кілька років роботи понад 150 тис. українських дітей пройшли через цю ініціативу та отримали додаткову освіту від волонтерів з інших країн. Після цього Ксана почала громадсько-політичну кар’єру і зрештою отримала позицію голови стратегічних радників в уряді Олексія Гончарука.
Наприкінці цієї зими Ксана приїхала виступати на конференцію у Варшаву та не змогла вилетіти назад: це сталося у той день, що увійде у нашу історію як початок повномасштабного вторгнення. Саме тоді вона і зателефонувала першому секретарю посольства України у Польщі, аби запропонувати допомогу.
Паралельно події розвивалися з космічною швидкістю: сотні людей також почали телефонувати у посольство і консульство: хтось пропонував допомогу, а хтось її потребував. «Спочатку це був суцільний хаос, — розповідає Ксана. — Ми включилися і просто намагалися структурувати запити, які отримували: куди їхати, де шукати житло, як відправити партію теплих ковдр для біженців. Телефон посольства був червоного кольору, а дипломатична робота виявилася повністю паралізована. Польща першою взяла на себе “вибухову хвилю” від України: біженці, колапс на кордоні, сотні тисяч стурбованих людей… Ми просто намагалися упорядкувати хаос».
Випадково у Варшаві опинилася також знайома Ксани, яка мала досвід створення баз даних. Тож разом вони почали створювати свою: потенційних волонтерів та тих, кому була потрібна допомога.
Тим часом до посольства приходило все більше людей: когось приводили знайомі, хтось приходив сам та пропонував допомогу. Так з’явилася команда однодумців, що вже дуже скоро перетворилася на масштабний Кризовий координаційний центр. Усі разом сформулювали й дві його основні мети: допомагати Україні з доставленням гуманітарних вантажів та розповідати ЗМІ, що відбувається на нашій війні. А ще — допомагати усім, хто хоче допомагати нашій країні.
Як це працює
У процеси підтримки Україні зараз залучено дуже багато людей: це і посольства України в інших країнах, і МЗС, і громадські організації. Гуманітарна допомога з усього світу формується у вантажі та доправляється — частіше за все — через Польщу.
Кризовий координаційний центр при посольстві зустрічає ці вантажі та робить так, щоб вони доїхали до державних Центрів розподілу допомоги. Далі, за запитами й списками, допомогу розподіляє держава — туди, де вона потрібна найбільше.
«В нас дуже багато нетипових кейсів, – розповідає Ксана. Тому що війна — це суцільний нетиповий кейс. Ми за якусь годину розв’язували питання посадки літака із Великої Британії, доправляли в Україну польові шпиталі та броньовані авто, допомагали людям, які везли у звичайних валізах військові аптечки».
Часто трапляється так, що у людей немає багато ресурсів на допомогу, але є велике бажання — і воно мотивує їх на надзвичайні вчинки, розповідають у центрі: «У нас була історія про жінку, яка в силу літнього віку не змогла розібратися з заповненням формулярів, але дуже хотіла допомогти українським притулкам тварин. Тому вона просто сіла в автівку та привезла нам гроші у конверті. З Фінляндії! Три дні в дорозі. А ми вже тут на місці перерахували ці кошти далі».
А, скажімо, шведська школа акторської майстерності для дітей організувала цілу кампанію зі збору коштів — й у результаті передала в Україну 700 теплих ковдр.
«Зараз ми обробляємо близько 30 заявок на день, які отримуємо на нашу гарячу лінію. І все це різні об’єми, різні запити й різні кейси, — ділиться Ксана. — Об’єднує їх тільки одне: бажання допомогти Україні. За кожним із цих кейсів стоїть чиєсь велике серце — і ми дуже цінуємо це».
Як розповісти про війну
На момент початку війни комунікацією посольства України у Польщі займалося дві людини. Після 24 лютого воно стало центром кризової комунікації: усі ЗМІ Польщі зверталися сюди, щоб отримати інформацію. Тож, треба було розширювати команду і долучати волонтерів.
Тут знову пощастило зустріти знайомих, а саме — Ірину Твердовську, з якою Ксана працювала в уряді. Іра разом з молодшим сином під час війни теж випадково опинилася у Варшаві та з радістю погодилася налагодити та підсилити медіавідділ. Сьогодні цей підрозділ Кризового координаційного центру складається з українців і поляків та гучно розповідає про війну. Волонтери медіавідділу говорять про події через соцмережі посольства, роблять брифінги для преси, організовують медіапроєкти, створюють інфоприводи та проводять марафони.
«За ці два місяці ми зробили дуже багато, — розповідає Ксана. — Але все це було б неможливо, якби ми не отримували велику підтримку від уряду Польщі та від простих людей. Нам пропонували допомогу протягом просто усього часу — грошима, технікою, зв’язками. Ми отримували теплий відгук від усіх, з ким стикалися на своєму шляху. Україна зараз — у великому колі добра, а руки допомоги тягнуться до нас з усього світу. І ця підтримка наближає нашу перемогу щохвилини».
Гаряча лінія Кризового координаційного центру при посольстві України у Польщі: +48 790 187 172.