Наближати перемогу можна, де б і ким ти не працював. Це доводить в тому числі ініціатива BudmoUA. Після повномасштабного вторгнення група барменів та спеціалістів алкогольної індустрії об’єдналися, аби допомогти постачати безплатну їжу тим українцям, які цього потребували. В результаті таке волонтерство переросло в міжнародний рух, в рамках якого бари по всьому світу проводять тематичні українські вечори й збирають на них пожертви. Що п’ють на цих подіях, як алкогольна індустрія планети відреагувала на війну та де вже кричали «Будьмо!» — розповів один з ідеологів BudmoUA Олексій Ярмаш.
— Розкажи, як у вас все почалося?
— На початку війни багато київських ресторанів почали допомагати годувати ЗСУ, тероборону, медиків та багатьох інших, хто цього потребував. Але для цього був постійно потрібний одноразовий посуд, тож майже одразу він став дефіцитом — ресторатори не мали на це ані грошей, ані постачальників. Ми з колегами Дмитром та Олександром скинулися, зібрали гроші по друзях і знайомих – й купили щось близько 40 тис. комплектів посуду, які передали проєкту «Київ волонтерський».
Після цього ми зрозуміли, що треба продовжувати щось робити, але більш масштабне. А оскільки ми всі працюємо в алкогольній індустрії, вирішили придумати щось недалеко від цієї сфери, тому що ми розуміємо, як в ній все функціонує і у нас є купа корисних контактів.
— А безплатною їжею в Україні ви все ще займаєтесь?
— Так, продовжуємо. Допомагаємо і окремим ресторанам, і «Києву волонтерському» — нещодавно зібрали гроші та купили їм вантажно-пасажирський бус, щоб вони не були прив’язані до приватних машин, а завжди були мобільні. Тим більше, що «Київ волонтерський» переріс свою ініціативу з їжею і зараз багато іншого робить, наприклад, у медичній сфері.
Але у Києві, на щастя, проблема з їжею стала менш актуальною. Останнім часом дедалі більше перемикаємося на допомогу Харкову. Знайшли фонд Kharkiv-Mir, у них два напрямки: по-перше, доставляють готові обіди, наприклад, до лікарень, а по-друге, продуктові набори до районів, що особливо постраждали від війни, — деокуповані й прилеглі до лінії фронту.
— Чим BudmoUA може вже пишатися?
— Спочатку скажу, що пишатися ми точно можемо своєю командою. На старті були тільки я, Діма та Сашко. Але для більшого масштабу нам потрібні були люди — і команду вдалося зібрати буквально за один день. Саме це мене просто вразило — те, як швидко і які круті люди відгукнулися. Вже за добу у нас був чат із важливими діячами алкогольної сфери та з барменами, і ми всі сказали: все, супер, побігли!
Ну а тепер всій нашій команді, мабуть, можна пишатися тим, що нас підтримали вже понад десять країн, які провели тематичні івенти BudmoUA. Ми від початку були налаштовані на те, що збирати гроші не в Україні, а саме за кордоном, і раді, що все виходить. Нам вдалося зібрати вже понад мільйон гривень, плюс найближчим часом ми чекаємо нові зарахування від барів. При цьому іноземці не лише донатять, а й знайомляться з нашою культурою та діляться нею.
— Розкажи докладніше про ці тематичні вечори?
— Є кілька форматів, із якими ми працюємо. Перший — це коли бар робить один або кілька коктейлів, оформляє їх в меню особливим чином і протягом одного або кількох днів продає. А потім будь-яку суму від продажу вони донатять нам, а ми передаємо благодійним фондам. Ось, наприклад, у Грузії є бари, які тримають це окреме меню тижнями.
Другий формат — коли заклад робить не меню, а цілий тематичний івент. У нас для цього є вже готовий мерч, український джазовий плейлист і все необхідне — барам за кордоном залишається лише все це завантажити.
А третій формат сформувався майже сам. Ми про це навіть особливо не думали, але люди самі приходили до нас і казали: хочемо вас підтримати. Так BudmoUA інтегрувався у великі події, які вже були заплановані.
Наприклад, є головна скандинавська премія для барменів Bartender Awards — це все дуже масштабно, виглядає практично як вручення Оскара. І люди там зібрали для нас 4500 євро. Це було дуже приємно, бо іноді роблять для галочки: ну, ось повісимо qr-код, можете там щось Україні кинути якісь гроші. І за це теж дякуємо, звичайно. Але, наприклад, на цій премії ведучі хвилини три зі сцени розповідали про війну в Україні, про нашу ініціативу, пояснювали, що означає саме слово «будьмо» — це було дуже приємно.
Ще нас сильно підтримали в Казахстані. Це був великий фестиваль Blagofest в Алмати, тисяч на десять людей, де вони теж збирали гроші для України. Частина пішла до нашого посольства в Казахстані, а частина від квитків та продажу коктейлів — нам.
— А чи були якісь знакові бари, які приєдналися до BudmoUA?
— Не хочу тут нікого образити, бо майже всі бари, які нас підтримали, відомі й у себе на батьківщині, й у міжнародній барменській тусовці. Але, напевно, варто виділити лондонський Callooh Callay — він багато років поспіль потрапляв до 50 найкращих барів світу. І там пройшов не просто івент. Легенда алкогольної індустрії Дін Каллан уже давно не працює за баром, але тут він сам став за стійку, підготував спеціальне меню і провів вечір, присвячений Україні. Ще можна згадати відомий римський Jerry Thomas Speakeasy — вони взагалі провели український вечір двічі. Наразі з нами вже 10 країн, 12 барів, велика премія і музичний фест.
— А що за тематичні коктейлі? Вони у кольорах нашого прапора чи що?
— Ми з цим не морочилися і не хотіли обмежувати бари. Тому дали їм повну свободу у виборі напоїв. Хтось готував свої фірмові коктейлі, хтось придумав нові. Але дехто все ж максимально залучив українську символіку. Румунський бар Visuin. Nut(a)house навіть організував виставку з фото та історіями українських барменів, які служать у ЗСУ. Там же показували наше відео про барменів та рестораторів, які щодня безплатно годують українців. Так ось вони готували декілька коктейлів у синьо-жовтих кольорах. Бельгійський бар Edgar’s Flavors розробив спеціальне меню з коктейлями Kyiv Sour (бурбон, сироп з узвару, лимон та димна есенція з узвару) та Borsch (мескаль, кордіал з буряка, лимон і есенція з кропу). Також в їх меню були коктейлі Blue and Yellow, Slava Ukraini та Princess Olga.
— А загалом як світова алкогольна індустрія відреагувала на повномасштабне вторгнення в Україну?
— Більшість брендів або вийшли, або зупинили постачання та інвестиції у РФ. Але тут треба розуміти, що самі росіяни це можуть поки що не особливо відчувати. Як і в будь-якій товарній індустрії, дистриб’ютори мають запаси на складах, які ще розпродаватимуть.
Однак загалом, звичайно, ми побачили велику підтримку. Наприклад, один із брендів, з якими я працюю, — це Glenfiddich. Щороку вони роблять таку ініціативу Spirit of Speyside — обмежена партія віскі, кошти від продажу якої йдуть на благодійність. Цього року вони продали 446 пляшок на суму близько 5 млн грн, а гроші перерахували до фонду підтримки наших біженців.
А бренд Plantation Rum випустив лімітовану серію напою для підтримки України. Всі кошти від продажу 246 пляшок по 65 євро за кожну компанія передає нашій організації — а це 16 тис. євро, поки що наш рекорд. Ми плануємо витратити ці гроші на придбання двох фургонів або позашляховиків для доставки продуктів, гуманітарної допомоги, а також евакуації цивільного населення з областей, що постраждали від війни.
Ще крафтова шотландська броварня Brewdog робила спеціальний розлив, щоб підтримати Україну. Були й інші ініціативи, плюс я точно знаю, що багато компаній жертвували просто без спеціальних акцій.
— Здається, ви є прикладом того, що зараз можна бути корисним для держави, навіть якщо ти працюєш у досить специфічній сфері. Що ти про це думаєш?
— Я не бачу суперечностей в тому, що алкогольні компанії допомагають. Це величезна індустрія і всі нормальні бренди виступають за відповідальне споживання алкоголю. Навіть якби не було війни, багато хто з них все одно займається благодійністю. То чому ми не можемо?
— Останнє питання. Чим і як вам допомогти?
— Скоро ми анонсуємо дещо цікаве для українців, тому варто слідкувати за нашими новинами. А загалом ми з самого початку вирішили, що намагатимемося шукати підтримки та пожертвування саме за кордоном. Просто тому, що українці й так все знають і віддають усе, що можуть. Тож якщо у вас є знайомі, які працюють у барах чи загалом в алкогольній індустрії за кордоном, то розкажіть їм, що Україну можна підтримати ось таким нестандартним способом. І тоді люди прийдуть до бару просто добре провести час, випити пару коктейлів, але при цьому й допоможуть таким самим людям в Україні, які зараз добре провести час, на жаль, не можуть.