11 березня 2016

Закордонна Україна: як і що писали світові ЗМІ про нашу державу у лютому

Моніторинговий проект «Око» уже понад рік аналізує те, як новини про і з України висвітлюються іншими мовами. Окрім статистичної кількісної обробки матеріалів, щонайменше чверть проходить обробку волонтерами-анотаторами,  які визначають тематичне спрямування матеріалу та його сентимент для іміджу України – позитивний, негативний чи нейтральний. Головний редактор «Ока» Ірина Купчинська підбиває для Platfor.ma підсумки: що та як писали у світі про Україну у лютому.

 

 

 

Україну у світових медіа у лютому згадували здебільшого через Євробачення, футбол, відставку міністра-реформатора, розвал коаліції, невтішні підрахунки жертв конфлікту на Сході України та річницю Майдану. Такий контекст викликав низку публікацій формату «бути чи не бути». Так, Саймон Сараджян у Foreign Affairs 24 лютого заявляє: «Україна безнадійна», а Джуді Демпсі з аналітичного центру Carnegie Europe у той же день розпитує фахівців: «Чи Україна безнадійна?», одержуючи відповіді на кшталт «все гаразд, бо демократичні перетворення потребують часу». Тим часом у проросійських іншомовних джерелах Україна нервово хапається за зброю та вирушає відвойовувати Крим.

 

Інтерес до України за мовами

У лютому програма зібрала 34703 статей 13-ма мовами про Україну.  Це на 6 тис. більше, ніж попереднього місяця, незважаючи на меншу кількість днів. При цьому практично не змінилася кількість статей у російських медіа, зупинившись на позначці 1300. Найбільше статей спостерігаємо в англомовному сегменті, де кількість матеріалів, дотичних до української тематики, збільшилася на дві з половиною тисячі. Більше на кілька сотень статей також у німецькомовному сегменті.

 

Коливання інтересу впродовж місяця

У лютому було три інформаційних піки про Україну. У ці моменти кількість матеріалів 13 мовами сягала 2 тис. на день. Перший із інформаційних піків припадає на 3-4 лютого. Він ознаменувався відставкою міністра економічного розвитку і торгівлі Айвараса Абромавічуса. Український політик литовського походження з виразно реформаторським позиціонуванням залишив пост через блокування діяльності команди пропрезидентською партією. Це стає приводом до публікації низки негативних матеріалів про Україну у ключі «політичної кризи».

 

Наступний пік спостерігаємо 16 лютого. Він спричинений голосуванням за відставку прем’єр-міністра України. Негатив поглиблюється наступного дня виходом із коаліції партії Юлії Тимошенко. Матеріал Reuters «Українська правляча коаліція дала тріщини після голосування за висловлення недовіри» тиражують десятки ЗМІ. BBC уже в заголовку пише про «українську кризу», а Mashable ставить під сумнів успіх революції –  «Постреволюційний уряд України розвалюється».

 

Останньої вершини у 2128 статей за день інформпростір сягнув 24 лютого завдяки футболу. Виграш Manchester City у «Динамо» з рахунком 3:1 змусив британські ЗМІ радіти перемозі, а спортивні – частіше згадувати Україну, київський клуб та футбол.

 

При цьому день вибору Україною представника на Євробачення значно програв дню спортивних звершень. 22 лютого з’явилося півтори тисячі статей 13 мовами. Темою дня став вибір українцями кримськотатарської співачки Джамали, пісня «1944» якої присвячена депортації режимом Сталіна корінного населення Криму. «Напруга довкола Євробачення: представниця від України обурює Росію», – пише BBC. Щоправда, більшість ЗМІ наголосили у заголовках саме на обуренні Росії з приводу обраної пісні (зокрема, Washington Post, The Guardian, Independent, Euronews, Daily Mail, і, звичайно, Russia Today). Інші обирали акцент на змісті пісні, яка «оплакує жертв депортації», – пишуть журналісти Reuters, чиї статті дослівно цитують численні ЗМІ. Передбачити результати конкурсу неможливо, але свою частку уваги (67 «впійманих» програмою статей англійською лише за 22 лютого та низки матеріалів іншими мовами), Джамала та її меседж одержали. Отже, і додатковий високий старт з упізнаваністю – теж.

Іншими важливими темами, щодо яких було опубліковано багато матеріалів із високим соціальним резонансом (який вимірюється кількістю поширень та коментарів у Facebook і Twitter), стали:

 

5 лютого – перехід футболіста Алекса Тейшейри («Шахтар») до китайського клубу за 50 млн євро;

 

10 лютого – МВФ попереджає Україну, що затримає 40 млрд доларів фінансової допомоги, якщо корупція не припиниться;

 

13 лютого – прем'єр-міністр Росії Медведєв заявляє про стан «нової холодної війни»;

 

15 лютого – напруження з приводу блокади російських вантажівок в Україні та контрзаходів Росії у цьому напрямку;

 

19 лютого – ООН заявляє, що конфлікт в Україні торкнувся 580000 дітей;

 

20 та 21 лютого – річниця Майдану.

 

20 числа багато ЗМІ виходять із заголовками, які поєднують теми річниці та нападів на російські банки у центрі Києва.

 

Топ-теми у моніторингу за мовами

Минулого місяця інформпростір англійською, португальською та іспанською мовами ряснів спортивними новинами. Польсько- та арабськомовну аудиторію цікавили український уряд та суспільство з особливим акцентом на оголошену спікером Верховної ради «політичну кризу». Росія не полишала українську економіку та індустрію, цікавлячись темами енергопостачання, блокадою вантажівок та неоплаченим боргом у $3 млрд, з приводу якого Росія позивається проти України у британському суді.

 

 

Найпопулярніші матеріали

«Класичну настільну гру "Ризик" тепер можна отримати в українській версії», – пише німецьке видання Der Postillon. Стаття про гру-стратегію з українською мапою стала дуже популярною – понад 30 000 пунктів соціального резонансу. У французькому просторі найбільшу реакцію одержав матеріал, у якому Папа Франциск просить українських єпископів реагувати на його зустріч з Кирилом без політичного підтексту. Іспанською ідеться про спільні відверті фотографії 57-річного професора та 17-річної студентки з Донецька. Матеріал одержав понад 20 000 пунктів соціальної реакції за рахунок «гарячого» контенту. Британський таблоїд Mirror Online теж додавав чорних фарб: «Наркодилера, якого впіймали проросійські повстанці, катували і били електричними дротами... вважається, що зараз він мертвий». У португальському мовному напрямку у фокусі опинився футбол із його новинами трансферів, де українські гравці та клуби згадувалися побіжно.

 

Тим часом польське видання Rzeczpospolita пише про чергову суперечку з приводу історії між сусідніми країнами (нами та ними) і заборону Українським інститутом національної пам’яті вшанувати «тихотемних», борців польського підпілля на Волині. Арабською доволі цікавим для читачів виявився матеріал локального BBC про позов Росії до британського суду проти України стосовно її боргу.

 

Матеріали із посиленим просуванням у проросійських ЗМІ

В арабському мовному середовищі тиражувалися кримські події: «У четвер Міністерство оборони Росії оголосило про приведення військ авіації та протиповітряної оборони на півострові Крим у стан повної готовності в рамках несподіваних навчань» (Russia Today). Sputnik News французькою доносив улюблену тезу росіян про Майдан:  «Обама визнав, що Майдан – це творіння Вашингтону». Англомовний сателіт «Спутника» намагався довести невигідність санкцій проти Росії: «Втрачено понад 1 млн робочих місць: Німеччина відчуває втрати від антиросійських санкцій». Бразильський «Спутник» підтримував ідею загрози з боку нашої держави: «Україна готує війська, щоб повернути Крим”. Крім того, польською та німецькою також тиражувалися матеріали щодо підготовки України до війни проти Росії.

 

 

Матеріали рубрики Re:Invent публікуються за сприяння Фонду розвитку українських ЗМІ посольства США в Україні.


comments powered by Disqus